lördag 15 november 2014

Attans väder!

Som en riktig motvallskäring känner jag mig när jag klagar på det varma vädret, de flesta tycker nog att det är skönt att vintern dröjer. Inte för att jag rent generellt ogillar värme men däremot vad det gör med vår natur och med växterna i trädgården. Varm luft håller också fuktighet bättre än kall luft och när jag tittar på SMHI´s väderkarta visar den att luftfuktigheten är 99% - utan att det regnar! Värmen och den höga luftfuktigheten gynnar dessvärre både mögel- och svampangrepp och en massa annat som vi kanske inte blir så glada för. Nu har jag inga spanska skogssniglar men den här väderleken är nog sniglarnas bästa bundsförvant.

Det går fortfarande bra att göra lite trädgårdsarbete under de timmar som vi har ljus. Jag klipper ner en hel del perenner som jag vet klarar sig utmärkt trots nerklippning.

Tyvärr upptäckte jag idag att en del växter börjat gro. Pionernas röda bladknoppar sticker upp ut jorden. De kanske klarar av kylan när den kommer pga av det röda ämnet som knopparna har för att skydda sig. Värre är det med Trillium som har flera cm höga skott i tron att våren är här. Skotten är alldeles vita vilket orsakas av bristen på ljus, de blir lätta offer för kylan när den väl kommer.

Jag kan bara hoppas att jag får återse alla vackra Trillium till våren igen.

Trillium kurabayashii
Trillium albidum

3 kommentarer:

  1. Tror du att folk gillar det här mörka gråvädret? Temperaturmässigt tycker jag inte att det är alltför extremt för årstiden, omkring +5 grader dygnet runt, men det börjar bli lite jobbigt att aldrig se något solljus. Igår hörde jag att Göteborg hittills har haft sju soltimmar i november. Lika många på drygt två veckor som under en halv sommardag alltså. Jag skulle gärna se lite frost och snö som fick lysa upp landskapet. Och jag håller tummarna för att dina Trillium och allt annat fint i din trädgård ska klara sig.

    Olle

    SvaraRadera
  2. Även här har pionerna små skott så jag räknar med att täcka dom, vilket jag annars aldrig gör. Håller tummarna för att dina läckra trillium klarar sig.
    Angående sniglarna är det bara att hoppas på en rejäl period med barfrost innan snön kommer för oss som bor i snigelland.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Man blir ju lite orolig när mycket växer fortfarande eller tom börjar växa på nytt. Jag lägger på lite grenar av thuja på våra Trillium och på pionerna, det skyddar men är inte för tätt.Trist är det men vi får stå ut ett tag till. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera