söndag 10 maj 2015

Det enkla och det sköna

Narcissus rupicola - en tvärhand hög


Saxifraga arendsii `Peter Pan´ växer i en liten urgröpning i stenen


Caltha palustris kabbleka speglar sig i dammen


Anemone nemorosa `Vestal´ tillsammans med en okänd Primula


Hylomecon japonica skogsvallmo tidig, vårblommande som försvinner helt efter blomning


Glaucidum palmatum `Album´ vit lunddocka


Pulsatilla patens nipsippa  med vacker fröställning


Uvularia grandiflora sorgklocka som verkligen har anledning till sorg denna vår. Mössen har knipsat av halva plantan. Jag tror rådjur blir oskyldigt anklagade ibland, i trädgården har jag inga rådjur men många skadade plantor av möss i år, en del är jämnade med marken. Har hackat vitlöksklyftor och satt runt växten.


3 kommentarer:

  1. Är det inte det ena så är det det andra, alltid är det någonting som stör i ens trädgård. Just nu är vi osams med kaninerna som finn i området.
    Visst är våren en underbar tid, den finaste växtmässigt tycker jag. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  2. Skogsvallmon jag fick av dig förra året står så grön och fin nu, men inga blommor än. Förhoppningsvis kommer de snart:-)
    Här tar mössen varje år mina Trollius och Iberis. De har även gett sig på Brunnävorna som ajg planterade under en av Schersminerna. Och vem vet, det kanske var mössen som tog Trilliumen förra året också och inte rådjuren?
    Hoppas ni får en fin ny vecka i trädgården!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Jag längtar tills min trädgård har växt till sig så jag får mer skugga. Lundväxter ser jag gärna men har det lite för soligt än så länge. Snyggt och rogivande Gunilla!

    SvaraRadera