lördag 15 mars 2014

Acer tschonoskii ssp.koreanum

Stor glädje när jag öppnade luckan på kallbänken i vår. Den här lilla lönnplantan fick jag i paket från snälla Helen i Piteå i fjol somras.

Växten är ny för mig och jag grävde ner den lilla plantan med tillhörande kruka i sanden för övervintring och som synes har den klarat sig fint. I paketet fanns också frön från Paeonia obovata samt en liten planta som grott. Pionen har också överlevt men nu är frågan hur jag hanterar de små plantorna framöver?

Är det bäst att kruka om lönnen i större kruka och låta den övervintra ännu en vinter i kallbänken innan den planteras ut? Lönnen är en ny bekantskap för mig så Helen, om du läser detta kan du väl berätta lite om trädet, vilken form det får och om det är snabb- eller långsamväxande, odlingskrav? Lättare hitta en bra plats om jag vet lite mera.

Paeonia obovata har jag önskat mig länge och jag är rädd om den lilla pionknodden. Vågar jag sätta ut den i rabatten i år? Beträffande fröna antar jag att jag får vänta något år till innan grodd.

Tacksam för alla goda råd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar