söndag 2 mars 2014

Växtbeställning från Hachmann

Erica carnea `Altadena´
Ljungen och dess nära släktingar är underbara trädgårdsväxter som är sparsamt representerade i våra trädgårdar. Jag vet inte riktigt varför trädgårdsmänniskor inte riktigt upptäckt denna användbara och vackra växt. De är relativt lättodlade om man bara ser till att ge dem förutsättningar att trivas. De kräver jord med lägre pH värde och gärna en blandning av grus och sand i marken.
De har fördelar som jag värderar högt i växtriket, de håller sin form bara man ser till att klippa ner dem efter blomning, de är städsegröna med många olika nyanser av grönt på barren och de är framförallt vackra under årets alla månader. De blir aldrig fula och skräpiga som många perenner blir efter blomning.

Den dåliga efterfrågan på ljung gör att utbudet också är väldigt tunt, inte många plantskolor kan erbjuda ett spännande sortiment av ljung. Men utanför våra gränser finns det plantskolor som har ett stort utbud av ljung t.ex.  http://www.hachmann.de/ i Tyskland. Hachmann tillhör en av världens största producenter av rododendron men har även ett rikt utbud av barrväxter, japanska lönnar och ljung.

Nu har jag gjort min första beställning av växter från tyska Hachmann. Det blev några rododendron förstås men en hel del vackra ljungplantor också.

* Rh. taliense `Wolly dane´
* Rh. campanulatum ssp. aeruginosum `Blue dane´
* Rh. bureavii x pachysantum `Rusty dane´
* Rh. globigerum `Sticky dane´

* Calluna vulgaris `Sesam´
* Calluna vulgaris `Maja´
* Calluna vulgaris `Klaudine´
* Calluna vulgaris `Zeta´
* Calluna vulgaris `Zora´
* Erica carnea `Weisse perle´
* Erica carnea `Rubinglut´
* Daboecia cantabrica `Arielle´
* Daboecia cantabrica `Cinderella´

3 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska Rhododendron! Även ljungen var vackra och de med stora blommor liknar inget jag har sett förut.
    Jag skall ju bygga surjordsrabatter i år är tanken, så tips om bra ställen att handla på är guld värda.
    Hoppas du får en fin ny vecka.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Vilken fin beställning, man blir sugen men jag ska sitta på händerna :)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Jag är säker på att växterna passar till 100% hos er, du har sån blick för det. Hachmanns har ju hur mycket som helst att välja på. Ha det fint/CArita

    SvaraRadera