lördag 22 mars 2014

Nordiska trädgårdar 2014

Jo, det blev ett besök på trädgårdsmässan på fredagen. Vi har inte besökt mässan på några år men jag har nog förträngt hur det kändes de senaste gångerna.

Jag är numera en lågpresterande konsument med undantag för växter och böcker. Alla dessa montrar med prylar, maskiner, kläder och allsköns krafs lockar mig inte alls - jag vill titta på växter som det inte finns speciellt mycket av, trädgårdsmässa till trots. Jag köper heller aldrig växter som säljs billigt bara för prisets skull - det är inte växter jag vill ha i trädgården.

Så ville jag hälsa på Helen från Piteå då jag visste att hon skulle stå i Blomqvists monter. Plantskolan är belägen i mina hemtrakter i Österbotten och har ett rikt sortiment av växter som lämpar sig för nordliga breddgrader. Helen och jag har träffats förut när Trädgårdsamatörerna från Norrlandskretsen besökte vår trädgård för två år sedan. Vi kände varann från nätet sedan tidigare men Helen gav sig inte till känna så nu fick vi i alla fall hälsa på riktigt.

Trevligt Helen! ...och lycka till med resten av dagarna på mässan.


Ett spontanköp blev det ändå. Sveriges Ornitologiska Förening hade en monter och där sålde författarinnan Eva Stenvång Lindqvist sina böcker. Denhär fastnade jag för och fick ett dedicerat exemplar.

Vi fick leta en god stund i den fullproppade mässhallen innan vi hittade Staudengärtnerei Jurgen Peters vilket brukar vara enda anledningen till mässbesök.

Men även denna intressanta plantskola verkar ha stagnerat eller så är det möjligen svårt att välja ut växter för en mässa. Många av växterna som fanns har jag tidigare inhandlat där och så fanns förstås alla dessa japanska blåsippor till skyhöga priser. Jag brukar sällan tycka att växter är dyra om man betänker att de är till glädje under så många år i trädgården men att ge över tusenlappen för en japansk sippa, nej, där går nog min gräns.

Men några växter följde förstås med hem;

* Anemonella thalictroides `Shoaf´s double pink´
* Meconopsis x sheldoni `Lingholm´  två krukor
* Meconopsis betonicifolia `Alba´
* Adonis brevistyla - en vitblommande Adonis
* Veratrum californicum
* Trillium erectum `Rubrum´

Jag har som princip att aldrig köpa växter som är omärkta eller slarvigt märkta men det finns en växt som man kanske inte alltid kan kräva korrekt märkning av utan får nöja sig med att det är en Helleborus. De frösår sig ohämmat och korsar sig med varandra men de kan vara lika vackra ändå. Så några fyllda julrosor fick följa med hem.

Just nu känns det som trädgårdsmässan överlevt sig själv och tveksamt om den är värt ett besök.









3 kommentarer:

  1. Innan vi flyttade hit så bodde jag tvärs över Huddingevägen vid mässan, alltså Älvsjömässan som det hette då. Dessutom var jag ju aktiv inom bonsaisällskapet som alltid hade monter på tr'dgårdsmässan, började redan när den låg i Sollentuna, så man mer eller mindre bodde där. Men...redan då alltså för 11 år sen tyckte jag att mässan hade förvandlats till ett ointressant jippo. Nej, jag föredrar dom mindre trädgårdsutställningarna där man kan hitta trevliga "småsäljare" av rariteter! Och nu är det inga problem längre, man bara ger 17 i att åka till Stockholm!!
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  2. Jag var också på mässan igår och känner precis som du. För att vara en trädgårdsmässa är det inte mycket som är trädgårdsrelaterat. Jag var hos Blomqvist och handlade igår, men inte visste jag att Helen var i den montern. Jag köpte två buskar hos Blomqvist, en av de få som jag tycker hade en bra monter och bra utbud.
    Hoppas du får en fortsatt skön helg! Kram!

    SvaraRadera
  3. Hejsan Gunilla!
    Fina växter du köpte. Gissar att du hittade dom hos Alpine- Peter.
    Jättekul att du sökte upp mig så vi fick prata en liten stund.
    Men hugaligen så hemsk jag ser ut på bilden....... ;=)

    SvaraRadera