måndag 2 juni 2014

Asphodelus albus - afodill

En trevlig växt i trädgården är afodill. Har haft den i många år och den härstammar ursprungligen från Lindbro trädgård. Den verkar vara ovanlig i odling för jag har aldrig sett den i någon annan trädgård. Här blir den ungefär 50 cm hög, bladen liknar strandirisens  och ur bladrosetten stiger på våren en fantastiskt vacker och säregen blomstängel med helbruna knoppar.





Den börjar sin blomning längst ner för att så småningom översållas av vita stjärnliknande blommor. Den är planterad i ett ganska soligt men väldränerat läge. Några härdighetsproblem verkar den inte ha och den står rak och stabil i rabatten, trots sin höjd.



2 kommentarer:

  1. Wow! Den var tjusig!! Och vad fint den passar i den miljö - alltså hos er - den växer i.
    Det är ju något man ofta inte tänker på när man hittar någon udda och vacker sak som man bara "måste ha". Men den kanske inte passar in i trädgården.
    Jag försöker numera hålla igen och faktiskt ta bort en del - och ge bort - av det jag antingen inte gillar eller som inte passar hos mig. Men lätt är det inte.....fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Vilken urtjusig växt den har jag aldrig sett med brun knopp . Den vill man gärna ha i sin trädgård antar jag. Ha en fin dag/Carita

    SvaraRadera