måndag 18 augusti 2014

Adjö Miscanthus

Så äntligen tog vi tag i det invasiva Miscanthus gräset. Det syns på bilden upp i det högra hörnet.

Jag planterade det för ca 10 - 12 år sedan och det saknar namnsort. I många år växte det lugnt och fint i rundeln där jag planterat det. Vackert har det alltid varit med sitt lite bollformade växtsätt.

Som så ofta är fallet med invasiva växter kan de under många år se alldeles harmlösa ut men där under jorden förbereder sig rötterna på den invasion som är på gång. Så...för några år sedan började gräset att växa ut i gången och varnade för vad som skulle komma. Då borde det ha tagits bort förstås men så ofta när man anar att det blir besvärligt är det enklast just då att skjuta det på framtiden.


Stenrundeln som jag en gång gjorde har alltid varit ful så nu försvinner även den. Maken har tålamod och orkar gräva djupt men som syns på bilden finns det rötter kvar. Nu vet jag inte hur livskraftiga de tunna rottrådarna är, växter med pålrötter brukar vara de besvärligaste för de behåller näringen länge i de tjocka rötterna.


Nu skall jag ta tisteljärnet och pillra bort de rötter jag kommer år mellan stenarna, sedan får gropen stå öppen till våren, kanske kylan kan bli en medhjälpare här.

Jag har många olika Miscanthus gräs i trädgården, alla välkända namnsorter och man behöver inte vara orolig för att plantera in dem i rabatterna, ingen av dem har visat liknande tendenser som just detta gräs.

3 kommentarer:

  1. Har aldrig haft en invasivt Mischantus, men däremot lågväxande bambu så jag vet hur hemskt det kan vara. Än så länge har jag bara försökt ta bort det som kommer upp där det inte ska komma upp, men ibland tänker jag att jag ska gräva bort allt. Men så kommer jag på vilket fruktansvärt jobb det kommer bli.....och så skjuter jag upp det till en annan dag! *fniss*
    I morgon bitti åker vi för en veckas semester på fastlandet. Hoppas på att få se lite fina trädgårdar - träffa trevliga bloggare vet jag att vi kommer göra!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Jag blev nästan lite nervös nu innan jag läste din sista mening - blev ett tag orolig för att mina Miscanthus skulle starta en invasion här också:-) Som tur är har jag bara välkända namnsorter.
    Gräs kan vara så otroligt vackert, men det gäller att veta hur de kommer bete sig annars kan man skaffa sig mycket jobb och framtida problem.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Synd på det fina gräset, det var ju så vackert. Men ibland måste man ta bort saker som blivit för stora och såna som till slut sprider sig för mycket. Ha en fin fortsättning på veckan. Carita

    SvaraRadera