lördag 12 september 2015

Calluna vulgaris - höstens drottning i trädgården.

Ljung av alla de slag kan jag aldrig få för mycket av! De är städsegröna växter som behåller sin stil och elegans under årets alla dagar, de kräver inte mycket av odlaren annat än nedklippning för att hålla sig täta och snygga. Surjord och en solig plats och de är nöjda! Ljungen tjänar på att planteras tillsammans, en och en i blandade rabatter gör att deras blygsamma uppsyn inte kommer riktigt till sin rätt utan de tenderar att försvinna bland höga och rikligt blommande perenner. Primulor för lite vårblomning och barrväxter fungerar däremot bra som samplanteringsväxter.


Calluna vulgaris `Mair´s variety´

Calluna vulgaris `Seestern´

Daboecia cantabrica `Arielle´ irländsk ljung

Daboecia cantabrica `Cinderella´ och här syns släktskapet med Cassiope tydligt

..och det senaste tillskottet av ljung Calluna vulgaris `Skyline´


6 kommentarer:

  1. Gillar din plantering, det är så snyggt med allt det gröna och så färgklickarna.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga planteringar! Det är verkligen fint med ljungen bland mossa och stenar. Skyline var riktigt tjusig. Ha en trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  3. Så vackert med ljungen! Den kommer verkligen till sin rätt när den är granne med mossa och sten.
    Jag köpte mig tre ljung idag som jag satte i en upphöjd planteringslåda. De är jättefina där, men jag kanske borde flytta ut dem i en av mina soliga rabatter.
    Tack för tipset när det gäller jorden till min trädgårdshibiskus! Jag ska verkligen ge den lite bättre förutsättningar genom att byta jord. Superbra!

    SvaraRadera
  4. Så vackert! Det får bli min nästa plantinvestering. Har redan kollat en del utländska sajter...
    Hade före 2013 naturkatastrofår vårblommande - alla dog. Nu har jag bara en höstblommande.

    /Anja

    SvaraRadera
  5. Så snygg samling ljung! Det verkar vara ganska många växter som gillar surjord. Nu har jag lärt mig att den funkar för primula också. Ska läggas på minnet för kommande projekt.
    Njutbara bilder!
    Anette

    SvaraRadera
  6. Du omtaler flere planter jeg ikke har sett før i dine innlegg.
    Det er alltid spennende med nye planter.

    SvaraRadera