måndag 27 april 2015

Pioner, pioner...

Paeonia lactiflora `Festiva maxima´
...de flesta trädgårdsmänniskor gillar väl pioner? Joo...det gör jag också men kanske inte nödvändigtvis alltid när de uppnår sin "grand final" med flashiga blommor. En del tycker jag liknar mest spunnet socker i vita eller rosa kulörer som på den på bilden. Den doftar gott men den ser  onaturlig ut och dessutom blir den alldeles för hög och tung för sitt eget bästa. Här blir den över metern hög och orkar inte bära upp sina blommor av egen kraft. Jag är dålig på att stödja upp plantor som inte klarar sin egen tyngd, jag får det inte att se snyggt ut och jag försöker undvika växter som inte klarar sig själva, om jag vet om det vill säga. Men nu står hon här `Festiva maxima´ sedan ett flertal år tillbaka och stöd har hon fått men blommorna är så tunga så de viker sig och bryts av ändå. Jag föredrar utan tvekan de enkla och stilrena pionblommorna.

Men inget är väl så vackert som när pionernas skott bryter markytan på våren, det händer just nu. Alla skott är rödaktiga, de innehåller något ämne som skyddar mot kylan och när värmen kommer på riktigt övergår de till en mera grönaktig ton. En del av pionerna har otroligt vackra, röda borstar som lyser så fint i vårsolen så för mig är pionernas höjdpunkt just nu, innan de blir för stora och innan de sätter igång med sin blomning.

Paeonia suffruticosa `Hinun´ kinesisk buskpion med gula fyllda blommor


Paeonia lactiflora `Jan van Leeuwen´ enkla vita blommor - stilren!


Paeonia tenuifolia dillpion stadig med röda enkla blommor


Paeonia x hybrida herrgårdspion, blir större och spretigare än dillpionen


Paeonia mlokosewitschii svavelpion läcker i alla stadier - odlingsvärd!


5 kommentarer:

  1. Även om jag älskar Pioner i blom så måste jag hålla med dig! Jag var en tur i trädgården nu i kväll och beundrade de vackra röda Pionskotten, så vackra de är! En underbar färg som påminner om Rabarbern som också är så vacker just i det första stadiet, när knopparna forserar jordytan och får se ljuset för första gången. Det är en underbar tid nu och så mycket som händer i trädgården. Man borde ha semester så här års och få njuta av allt det vackra!/ Titti

    SvaraRadera
  2. Pioner i blom gillar jag även om jag inte har så mycket till övers för stora svulstiga blommor. Undrar om det är den korta blomtiden som gör att jag ändå gillar dem? Men jag håller med om att de aldrig är så fina som nu - vackrare spiror får man leta efter (det ska väl vara vissa Ormbunkar då)
    Kram Nora (PS Tack för den snälla kommentaren på mitt förra blogginlägg - den värmde)

    SvaraRadera
  3. Vackra skott du har fångat! Pioner av alla slag är favorit här. Av en slump kom jag på det perfekta stödet: för några år sedan fick jag ett antal höga pilkoner som jag styckade i lagom bitar/korgar som fungerar som stöd åt tunga pionstjälkar. Fungerar utmärkt.
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  4. Håller med dig, luktpioner är vackra men kanske alltför flashiga! Så jag skulle rekommendera dig att satsa på trädpioner istället. Dom är fantastiskt vackra när dom bryter ut - ser ut som japanska lönnar - och dom har vackra stora blommor som dock inte är så sockersöta - och dom finns i massor av färger.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Vi har många pioner och du har rätt, dom är väldigt snygga när dom kommer upp, men sen! Dom är fina i blom också men jag önskar att dom skulle vara lägre så att man slippar stödja dom . Vi har några som är låga och jättefina, bl annat svavelpionen. Jag har två frösådda svavelpioner med knoppar och jag väntar på att se färgen. Det kan ju bli snyggt eller också inte, spännande. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera