onsdag 1 april 2015

Välkommen april!

Crocus vernus `Pickwick´ är blöt, ledsen och uppgiven av att ständigt bli utsatt för blötsnö och regn och solen som krävs för att de skall slå ut lyser bara med sin frånvaro.

Visst är det vår, i någon bemärkelse, men det går sakta. I mitt minne börjar solen stråla ordentligt i februari och även om mars vädret kan växla rejält brukar ändå en efterlängtad och värmande sol glädja både natur och människor på dagarna.

Här har det varit osedvanligt få soltimmar under hela våren och vårvintern. Mulet med återkommande inslag av snö och regn och med dimbankar som inte orkat lätta under hela dagen. Men mesarna tror på våren och har markerat sina holkar inför årets stor händelse och i går kväll hörde jag ringduvans ho-hoande för första gången i vår.

Jag har väl hunnit halvvägs med vårsysslorna i trädgården. Det går inte fort, ibland är det så kallt så fingrarna inte riktigt vill lyda eller så kommer regnet och allt blir blött, smutsigt och lerigt.


Vi har i alla fall åstadkommit en ny planteringsgrop för Molinia caerulea ssp. arundinacea `Transparent´ en jättetåtel som är ett riktigt vackert prydnadsgräs med sina skira blomvippor och utsvängda blad. Den har varit felplanterad i alla år, delar av växten har torkat varje sommar och enbart sätt skräpig ut. Den behöver rejält med utrymme så nu får den en egen kupé.


Här möter trädgården den omgivande naturen, sly, gräs och stenhögar av all sten som vi grävt upp ur marken. Här finns utrymme att expandera och om orken räcker till skall jag sätta stengångar och göra lite nya planteringar av området. Gränser kommer man inte undan men det här är inte vackert.


3 kommentarer:

  1. Du har helt rätt i att man inte kommer undan gränser, vi har ju vår hemska mot kohagen där bonden låter allt skräp ligga kvar efter dom nerblåsta träden. Inte ens rotvältorna orkade han välta tillbaka.....
    Men oj vad vackert det är för övrigt hos er! Och hur fantastiskt ogräsfritt det är i era rabatter!!
    Nu ska vi gå ut och fylla på ny jord i pallkragarna där det sjunkit otroligt. Och då ser man den blå plasten jag har mot träet, inte snyggt...men det är en bra grej har jag kommit på. Vore det svart plast så såg man det ju inte och då skulle man glömma det förmodligen. Nu är man verkligen TVUNGEN att fixa det direkt på våren. *fniss*
    Jag ska också se om jag kan övertala Rolle till att räfsa lite utmed kohagen på baksidan. Där ligger det så mycket nerblåsta småkvistar med kottar från den STORA lärken trots att jag tar bort grenar där varje dag!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Ni bor tydligen i rena rama stenriket! Jättetåtel är kanske något för vår trädgård också, även här möter det vilda det (måttligt) kultiverade.
    Önskar dig en glad och god påskhelg!
    Laila

    SvaraRadera
  3. Er trädgård är så vacker redan så det kan väl inte bli bättre. Ha en fin påskhelg. Carita

    SvaraRadera