tisdag 1 november 2016

DEN STORA ÄTSTÖRNINGEN maten makten och miljön

Nu skall jag ge mig in på någonting som jag inte vet om jag klarar av med hedern i behåll, att i en kort text berätta om Gunnar Rundgrens  bok " Den stora ätstörningen" som utkom nu i höst. Den finns sedan tidigare i en engelsk version "The global eating disorder"

Boken inleds med en tillbakablick hur vår mat producerades utifrån en ekologisk anpassning, man odlade den mat som hade den bästa förutsättningen att ge god avkastning. Så odlade bergsbor vid Medelhavet vin och oliver medan de fick spannmål från slätterna, till ömsesidig nytta

Idag har vi en matproduktion som drivs av mördande konkurrens och vinstintressen där den som kan producera billigast vinner och makten över den globala matproduktionen hamnar hos ett fåtal globala företag. Primärproducenterna får allt mindre del av vinsterna. Hela livsmedelskedjan kontrolleras av ett fåtal storföretag, allt från utsäde, konstgödsel, energi och bekämpningsmedel samt varumärken i handeln. I USA kontrollerar fyra företag 80 procent av köttmarknaden, tre företag kontrollerar 80 procent av majsexporten. De flesta multinationella företag i jordbruks- och livsmedelsbranscherna är västeuropeiska eller amerikanska men nyligen köpte ett brasilianskt köttföretag JBS ett antal företag på marknaden och är nu större än flera välkända jättar. De slaktar 85 000 nötkreatur, 70 000 grisar och tolv miljoner kycklingar - varje dag.

Ett kapitel i boken ägnas åt genteknik, GMO  där ett annat storföretag Monsanto har en ledande position. Odling av GMO grödor har inte handlat om ökade skördar utan återigen om vinstintresset, kostnaderna för odlingen minskar något. Den vanligaste GMO - applikationen är grödor som gjorts resistenta mot glyfosat, den aktiva ingrediensen i Monsantos ogräsmedel Roundup. Marknadsföringen utlovar att det skall minska användningen av bekämpningsmedel men verkligheten ser annorlunda ut. Sedan introduktionen av glyfosat resistenta GMO grödor i USA har 21 olika ogräs utvecklat resistens fram till 2013 och dessa ogräs finns på mer än 24 miljoner hektar åker och sprids snabbt vidare. För att hantera resistensen tvingas odlare använda ännu starkare gifter.

Den storskaliga matproduktionen idag räcker till hela jordens befolkning uträknat i kalorier. Trots det går nästan 1 miljard människor till sängs varje kväll utan att ha kunnat äta sig mätta. Fattigdom handlar om att människor inte har råd att köpa mat och inte att det produceras för lite mat i världen.

Den tidigare mångsidiga matproduktionen har ersatts av en industriell modell som orsakar utsläpp av växthusgaser, miljöproblem, stort lidande för djuren och skadade ekosystem och artutrotning. Kostnaderna för skador på naturen betalas av någon annan, av dig och mig. De drivkrafter som styr idag, vinstkrav, konkurrens, tillgång till stora mängder billig fossil energi tar inga kostnader eller ansvar för de skador som åsamkas vår natur. Värdet av den totala årskostnaden för skador på naturen kan tangera värdet av den årliga matproduktionen.

Det här är ingen lättläst bok, den är fylld med fakta i koncentrerad form, inte en mening som enbart fyller en funktion av utfyllnad. Den är omvälvande och väcker känslor och för varje sida jag vänder i boken kommer tanken "Tänk om människor visste allt detta, vad skulle hända?" Maktkoncentration kring vår livsmedelsproduktion är minst sagt problematisk, den ultimata makten i vår globala värld finns hos den som har kontroll över världens samlade livsmedelsproduktion. De som producerar vår mat, bönderna, tvingas till stora och kostsamma investeringar för att överleva. Till slut är det bara en som kan vara billigast. När maten förvandlas till vilken vara som helst förlorar vi även kontakten med den natur som är livsavgörande för vår existens.

Handel är bra säger författaren men mer handel är nödvändigtvis inte bättre. EU undertecknade häromdagen ett nytt handelsavtal med Kanada. Endast vallonerna i Belgien protesterade. Ett nytt frihandelsavtal med USA står inför dörren TTIP, ett frihandelsavtal som kan inkräkta på demokratin men hittills har det varit anmärkningsvärt tyst om den saken. Absurt blir det onekligen att de som ständigt hyllar frihandel och konkurrens inte uppmärksammar den maktkoncentration som blir resultatet.

Om du endast läser en enda bok i år, välj  "Den stora ätstörningen"

11 kommentarer:

  1. Sätter upp boken på önskelistan. Har länge själv funderat i dessa banor och försöker att i det lilla handla så klokt jag kan efter de kunskaper jag har. Blev glad nyligen när sonen med familj på Gotland som vi ska fira jul hos som vanligt deklarerade att de vill ha en vegetariskt julbord med så mycket egenodlat, ekoodlat och närodlat som möjligt. Julklappar ska vi också dra ner på. Inte för att jag inbillar mig att det jag gör märks i det stora hela. Deppa och skaka på huvudet hjälper inte heller. Man kan ju inte bara vänta på att någon annan ska göra något åt eländet. Om alla farmödrar och mormödrar bidrar nu kanske barnbarnen kan lämna en friskare jord till sina barnbarn?
    På 70-talet läste jag en bok som hette Mat för en fattig planet. Där lärde jag mig att kombinera olika vegetariska råvaror för att åstadkomma högvärdiga aminosyresammansättningar som kroppen behöver. Man borde ge ut den boken igen! Ser att DN just nu har en artikelserie om kött och alternativ som bygger på samma kunskaper. Bra. Ännu bättre vore om några riktigt skickliga författare kunde skriva en thrillerserie för TV som handlade om det globala rackarspelet med jordens resurser som Rundgrens bok belyser!
    Vi borde träffas någon gång!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Laila!

      Det är väl vad vi kan hoppas på, att fler och fler inser vad som håller på att hända med vår natur, med klimatet och djurens välfärd inte minst. Även om det vi bidrar med kanske inte har någon större betydelse så känns det hur som helst viktigt att kunna se sig själv i spegeln varje morgon och veta att vi gör det vi kan. Jag är sedan många år en lågpresterande konsument och det fungerar hur bra som helst, känns inte som vare sig tvång eller uppoffring, bara skönt att aldrig behöva dras med i marknadsföringens köpbudskap. Ordet FYND är som ett rött skynke för mig.

      Ha det så bra!

      Radera
  2. Hej Gunilla
    Det är mycket viktiga saker du tar upp. Jag förstår att Monsanto nu ska slås ihop med Bayer. En skrämmande kemigigant, en kombination som kan ta död på både plantor och djur - Roundup och Calypso....
    Här i Danmark stiger försäljningen av ekologisk mat snabbt. Det är ingen nischprodukt längre, mataffärerna har varje vecka extrapriser på ekologiskt.

    Jag är optimist - det blir inte lätt, men jag tror vi klarar det!

    Blogginläg som ditt och Gunnar Rundgrens bok är viktiga element i detta!
    Med sådana klara hållningar ändras mycket. Det dagliga samtalet med folk kring oss kommer att ge det nödvändiga paradigmskiftet.

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karsten!

      Jag har inga större illusioner om att ett blogginlägg kan påverka särskilt mycket men däremot alla läsare av boken kommer att se världen på ett annorlunda sätt och visst, ju fler vi blir som har både kunskap och insikt desto bättre kan vi påverka och genomskåda alla budskap som sköljer över oss.

      Samma till dig!

      Radera
  3. Med åren har jag blivit allt mera medveten om vad och hur jag äter så jag ser ämnet som tveklöst viktigt och angeläget. Däremot väcker det inte bokläsarlusten hos mig. En bokläsarlust som ofta tar långa pauser. En sån befinner jag mig i just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Steve!

      Du kan alltid ångra dig när lusten faller på, boken finns kvar med all säkerhet!

      Ha det bra!

      Radera
  4. Du klarade det med den äran Gunilla. Mycket läsvärt det du skriver. Din undran om "Tänk om människor visste om allt detta,....." formulerar jag ibland lite annorlunda: Tänk så mycket vi har kunskap om vår miljö och ändå struntar vi att ta den på allvar. För att även om vi inte skulle läsa denna tunga bok så vet vi alla läskunniga i Norden, att Roundup ska inte användas av oss och Om GMO har det varit otaliga upprop gentemot EU jordbrukspolitik. Ändå fortsätter trädgårdsbutiker att sälja Roundup och i livsmedlsbutikerna säljer man genmodifierade produkter.
    Vi lever i en kapitalistisk värld där profithungern är omättlig. En kapitalism som är rå och beräknande. Endast profit räknas.
    Alltså, detta är ett ämne som jag inte ens kan kommentera vettigt för den är för komplex för några rader.
    Fantastiskt bra att du berättar om boken. Dess värre - och det vet du också - du når i princip bara oss, redan "frälsta". Har ingen aning om hur man skulle kunna nå alla axelryckare.

    Ha det så gott! /Anja
    ps
    På 90-talet såg jag brasilianskt kött i Coops köttdiskar. Jag blev upprörd och ringde någon ansvarig. Då var detta ännu inte så utbrett som det är nu. Undrade varför de har tagit in brasiliansk kött när vi har inhemskt kött och det klagas på att bönderna producera för mycket så att man måste slänga en del av det.
    Till svar fick jag att "kunden måste få välja". Jag undrade när började kunderna kräva brasilianskt kött? De flesta hade nog ingen aning om det förrän de såg köttet och priset....
    ds

    SvaraRadera
  5. Tack Anja!

    Ämnet är komplext - varför åker kexpaket containertrafik över världshaven när det vore så mycket enklare att byta recept? Varför importeras enorma mängder soja till djurfoder trots att det är fullt möjligt att odla proteinrik föda till djuren i vårt eget land ? Eller att fisk från Norge åker till Kina för att bli fiskpinnar innan de hamnar på våra butikshyllor?

    I djurfabrikerna har djuren så svåra förhållanden att de medicineras i förebyggande syfte med antibiotika för att inte bli sjuka medan forskare varnar för antibiotikaresistensen som brer ut sig.

    Bara några exempel på det som verkar vara rena galenskapen men som dessvärre pågår hela tiden. Kostnaderna för detta betalas av andra, naturen, klimatet, djurens lidande, skadade ekosystem och minskad biologisk mångfald.

    Ditt exempel med brasilianskt kött är verkligen belysande hur vi luras in i ett system som jag tror de flesta vid lite eftertanke skulle säga nej tack till. Både oförskämt och lögnaktigt är det att antyda att konsumenterna bär ansvaret..

    Kram på dig Anja!

    SvaraRadera
  6. Hm.
    Jag befinner mig i USA och "galenskapen" är här ännu mer uppenbara än i Sverige.
    Ingen av de amerikaner jag har träffat här "likes cocking". Det låter kanske inte så allvarligt men äter man uteslutande färdiglagad mat alternativt på restaurang, tappar man helt intresset för råvaran och naturligtvis även all kunskap om hur det framställs. Processad mat finns överallt.
    Att inhandla ingredienser till alla måltider i 3 dagar för 4 personer har kostat över 2000 svenska kronor (passar på att laga vettig mat när vi bor i lägenhetshotell) och det är obetydligt billigare än vad det hade kostat att äta på de billigaste kedjorna. Men då hade vi inte fått i oss en enda frukt eller grönsak. Det jag vill säga att även ekonomiska incitament till hushållning saknas på individnivå. Det är dock enkelt att påverka för politiker med skatter. Om viljan finns.
    Jag brinner också för ämnet, Gunilla, och tänker som du. Jag vill göra det lilla jag kan, leva som jag lär och "tjata" på andra, men när folk inte ens är mottagliga för hälsoargument, blir jag uppgiven.
    Måste gå....
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marta!

      Exakt, vi håller på att förlora kunskapen om var vår mat kommer ifrån och det är allvarligt. Om vi inte förstår matens ursprung hur kan vi då förstå behovet av att skydda den natur som ger oss vår mat. Matjorden, som vi är helt beroende av är endast 20 - 50cm djup och är ständigt hotad. Det tar 60 - 1500 år att skapa en cm produktiv jord, skriver Gunnar Rundgren.

      Varumärket är allt, produkten inget. Innan snabbköpens tid köpte vi våra livsmedel i lösvikt vilket inte medgav vare sig marknadsföring eller varumärkesexponering. De färgglada paket som numera täcker hyllorna med sitt innehåll av processad mat är viktiga för reklamen och ger dessutom större vinster än riktig råvara. Processad mat i färdiga förpackningar är billigare att lagra, har lägre kostnader för transporter och det ligger i livsmedelskedjornas intresse att styra över vår matkonsumtion från billiga råvaror till högprocessade livsmedel.

      Tack för att du tog dig tid att kommentera!

      Kram

      Radera
  7. Tack för att du kommenterade hos mig, nu hittade jag dig! Bra boktips ska se till att läsa genast.
    Kram

    SvaraRadera