tisdag 15 november 2016

Taklök med det vetenskapliga namnet Sempervivum

Jag har alltid gillat taklök, den lilla växten som aldrig kommer att bli någon primadonna i trädgården men så trevlig och användbar i all sin enkelhet. Den är tålig som få, tar vatten när det bjuds och däremellan klarar den sig utmärkt. En växt som kommer bäst till sin rätt när den får växa utan inblandning av andra växter i ensamt majestät, då brer den gärna ut sig och bildar vackra mattor i olika färger. Lätt att dela, bara ta en liten bit och tryck ner den i jorden, den bildar snart rötter.

Det här är spindelvävstaklök  S. arachnoideum med små, tunna trådar fästa i bladspetsarna


Varhelst man kan hitta en liten springa mellan stenar och stubbar kan man sätta en liten lök som kommer att föröka sig så småningom bara det är väldränerat, för blött och löken ruttnar bort.


Ibland börjar de blomma, tyvärr, för löken dör när den har blommat och lämnar en vissen taklök efter sig men så småningom täcks utrymmet upp av nya lökar. Det här är taklökens sätt att skapa plats för föryngring.


Man kan göra mycket med taklök, tavlor till exempel


eller plantera i lerkrukor och gamla dräneringsrör



eller varför inte en egen plantering där de så småningom bildar täta mattor i olika färger och mönster



tätt, tätt tillsammans



17 kommentarer:

  1. Utsökt! Gillar alltihop!
    Allra högst upp i orangerirabattens västra del löper en tre decimeter bred jordremsa som inte får särskilt mycket vatten på grund av att taken skjuter ut. Där funderar vi på att sätta taklök, vad tror du om det? Har till och med köpt frö till taklök, ett experiment onekligen. De flesta plantorna tänkte jag plocka ihop från olika delar av trädgården där de slagit sig ner lite hipp som happ.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Laila!

      Det går säkert jättebra, jag har taklök lite överallt och när jag har en plats brukar jag plocka ihop lite rosetter och bara sticka ner dem i jorden.

      Radera
  2. Hei Gunilla!
    Helt enig med deg, takløk liker jeg veldig godt. Du har brukt den på en kjempefin måte. Jeg har dem litt her og der. Tror jeg skal samle dem slik at de danner matter. Kanskje forsøke å lage et bilde?
    Klem! Anne

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla

    Jag delar helt din glädje över taklök. Speciellt när man är borta från sin trädgård är det bra att veta att de klarar sig!
    Andra liknande släkten är nog mera besvärliga. Nästa år har jag tänkt prova med Orostachys -igen- har du erfaringer med dessa?

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!

      Det var ett nytt släkte för mig, jag googlade förstås och blev riktigt förtjust. Jag har faktiskt aldrig vare sig sett eller hört talas om dessa förut. Så läckra! Men hur är det med härdigheten eller är det vinterblötan som är den största fienden?

      Radera
    2. En av arterne Orostachys spinosus kommer från det inre Mongoliet!

      Jag skriver om den här:
      https://g2karsten.blogspot.dk/2014/01/tags-og-mit-ikke-huslg.html

      Radera
  4. Hej Gunilla

    Takløk er veldig fine,og bildene med takløk er helt nydelige!
    Tror jeg må prøve på det en gang jeg også.
    Klem!

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder! Så snygga planteringarna blir med enbart olika taklökar. Tror nog att de blir kommer att bli mer populära framöver.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  6. Mycket fina mattor hos dig. Här rycker fåglarna upp dem och ibland rycker de ganska ordentligt så det ligger massor av dem utspridda. De flesta av mina taklökar finns i grusträdgården, i kanterna mot stenar. Har inte så noga koll på arter och sorter av just dessa för de kommer nu från något extra-extra-pris och "taklökar i sorter"-tillfälle.
    //Helene
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Så läckert i en egen plantering omgärdade av vackra stenar. Det här kan man väl säga är din typ av "pyssel" m t p din kommentar hos mig igår. Lite rejälare pyssel om man säger så.

    SvaraRadera
  8. Du visar så vackra planteringar och placeringar. Taklök är en återvändarväxt för mig. En som jag sorterade ut och bort men som jag återupptäckt. Det är just de där vackra mattorna som bildas och i sanningens namn en del av blommorna som lockar. Så de kommer få en plats hos mig så småningom :)

    Bra inlägg om en oerhört tacksam växt! Kram, Carina

    SvaraRadera
  9. Tak for inspiration til, hvordan husløg kan integreres i haven.

    SvaraRadera
  10. Det ser godt ud, at du har plantet forskellige husløg sammen. Heldigvis ser det ud til, at fuglene lader husløgene være i fred.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  11. Å, så fint! Tycker så mycket om taklök, men känslorna är inte besvarade. De borde trivas alldeles ypperligt här där det är väldränerat och jag har provat på så många ställen. De försvinner helt enkelt. Misstänker att nån snor dem, kanske hönsen, sorken eller rådjuren...
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Vilket härligt inlägg :-)! Här har du en till som älskar taklök. Dina bilder är jättefina och tavlorna är bedårande.
    Ha det bra!
    /Anja

    SvaraRadera
  13. Hello Gunilla, thank you for these beautiful and inspiring photos! These plants are so very pretty, especially when they form large, colourful carpets. The last three photos are incredibly beautiful. The first one is lovely too, it looks like there are huge, sparkling diamonds. :)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  14. Wow! dom där taklökstavlorna var helt underbara!! Jag har faktiskt lite taklök i en låg rektangulär kruka på väggen på altanen. Oftast glömmer jag bort att vattna dom och regn kommer inte åt dom heller - vi har djupt takutsprång. Dessutom får dom sitta där året runt, men det är inga problem. På våren får jag dock rensa bort en massa, men nu vet jag var jag ska göra med dom; Tavlor! Tack för en bra idé!!
    KRAM - Susie

    SvaraRadera