torsdag 24 november 2016

Mossan är min vän

Enligt Kemikalieinspektionen såldes år 2015 ogräsmedel omfattande 486 ton till de svenska hushållen, främst mossmedel. I många trädgårdar är mossan en fiende men här är den välkommen.

Tidig vår skimrar mossan i gult, bilden är tagen den 1 april i år.


Jag använder ofta torvblock runt surjordsplanteringar, efter några år är blocken täckta med mossa.


En del växter som kräver minimalt med jord går bra att plantera direkt i mossan på en sten, här en rosenbräcka Saxifraga arendsii gruppen.


Tidig vårblomning med mossbevuxna stenar som kuliss.


Kuddmossan eller blåmossa som är det korrekta namnet är har jag planterat in i trädgården.



Stensötan självsår sig gärna på mossbevuxna stenar.


En annan mossplantering med lite stubbar och stenar.


Efter regnet skimrar det om mossan.


Blommande irländsk ljung Daboecia cantabrica mellan mossiga stenar.


14 kommentarer:

  1. Hei Gunilla!
    Vakre mosebilder. Mosen binder plantenes former og farger innmari fint sammen. I fjor høst plukket jeg blåmose etter inspirasjon fra deg. Skal plukke mer.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så roligt Anne att du hittade den, inte alltid så lätt att upptäcka.

      Radera
  2. Hello Gunilla, thank you for this very inspiring post! We love moss as well, and let it "invade" areas that were originally lawn. Moss is easier to care and stays green all year round. What we could do is to try have more moss-covered stones like you have in your beautiful garden.
    Ha en härlig Första Advent! :)

    SvaraRadera
  3. Hei Gunilla!

    Mose er så vakkert, og i hagen din er det så flott! Mose på steiner er utrolig fint, og veldig dekorativt.
    Gjør du noe ekstra for å ha mosen på steinene, eller har du så mye skygge at den trives så godt?
    Klem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!

      Nej, jag har inte gjort något alls för att mossan skall växa på stenarna. Många platser är solbelysta så jag tror inte att det krävs djup skugga för att det skall fungera. Det finns så mycket olika mossor, en del klarar sig gott i växlande skugga/solljus.

      Radera
  4. Hej Gunilla
    Ja, det är fantastiskt med mossklädda stenar... Kuddmossa växer tyvärr dårligt hos mig i Värmland - den tycker nog inte om det relativt höga ph värde?
    Bara ordet: Ogräsmedel. Ja vad ska man säga? Om folk inte tycker om mossa i deras gräsmattor, borde de kanske använda dem lite mera, mossan slits mycket fortare än vad gräset gör.

    Allt Gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karsten!

      Jag vet inte faktiskt hur känslig kuddmossan är för pH värdet. Jag sätter dem i alla fall på ett surt underlag, barkmull fungerar bra. I naturen växer de i blandskog med ganska mycket solinstrålning och marken är inte extremt sur.

      Radera
  5. Hej Gunilla
    Jeg holder meget af dine mosbilleder, de er så fine.
    Fantastiske billeder.
    Hilsen Lisbeth

    SvaraRadera
  6. Mossbeklädda stenar. Underbart! Trevlig Första Advent!

    SvaraRadera
  7. Hvor er det flotte billeder. Mosset giver en hel speciel stemning i din have, og mos danner en flot baggrund for bregner, lyng og andre planter.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  8. Så vackert!
    Håller med dig om att mossa är vackert - på rätt ställe - till exempel på dina ställen. Kanske ska även jag sluta att bekämpa björnmossan som jag upplever som väldigt aggressiv. Dock skulle det aldrig falla i mig att bekämpa ogräs eller mossa med gifter. Björnmossan brukar jag försöka få bukt med genom att klippa den riktigt kort. Men det är ett drygt arbete och ytorna som täcks av den blir bara fler och fler och större och större. Ibland ger den igen när jag har klippt den kort. Den svara med att ytan blir geléaktig och kletig - den s.a. s. "spottar" på mig av vrede ,-). Har du någon aning om vad det är?

    Ha en fin första advent!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja!

      Jodå, den brer ut sig, jag märker att den kryper in i rabatterna från torvblocken. Jag har ingen aning om varför den blir geggig, kanske för det du säger, den blir arg! - skämtar...

      Radera
  9. Din mossa, eller mossor, är verkligen fantastiska. Och man ser inte heller att fåglarna har hackat och slitit i den. I min gräsmatta får mossan vara där den etablerar sig, den är grön och fin och mjuk. Varför kämpa emot, där vill ju gräset ändå inte vara. Kuddmossa ska jag försöka införa mer och genomtänkt och så att den syns i sin egen glans.
    //Helene

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar plantering av blåmossa. Jag spanar alltid på olika sorter i skogen och den är en favorit. Du har skapat en härlig skogskänsla med mossa, sten och ormbunkar som verkligen framhäver de andra.

    Kram, Carina

    SvaraRadera