fredag 11 november 2016

Från den lilla till den stora Hosta `Empress Wu´

Jag har alltid haft en speciell förkärlek för Hosta släktet och den känslan har bestått under åren med trädgård. Hosta hybriderna torde vara en av de mest användbara i trädgården, den stora variationen med bladformer och färger är imponerande för att inte nämna storleken från den minsta miniatyr till en av de största H. `Empress Wu´

H. `Lucky mouse´ på bilden till höger är en av de minsta i släktet, inte mer än fem cm ovan jord.

Den största, i alla fall när jag planterade den för tre år sedan torde vara `Empress Wu´ som enligt historien var den enda kvinnliga kejsaren i Kinas historia. Hon fick sin plats på den högsta punkten i trädgården som det anstår en kejsarinna och för att skapa ett vackert blickfång.

Hosta kommer igång ganska sent på våren vilket är en fördel eftersom bladen är frostkänsliga, i gengäld håller de sig vackra ända tills frosten tar dem på hösten. Jag hade ambitionen i våras att följa kejsarinnans tillväxt under säsongen men tyvärr är bilderna inte bra, hon är bättre i verkligheten.

I början av maj börjar bladen sakta veckla ut sig, hon har fått en stor och djup plats mellan stenarna och utan konkurrens av annan växtlighet som inte skulle klara sig i bladens skugga.


I slutet av maj börjar denna gigant visa vad hon kan åstadkomma


Juni månad och kejsarinnan växer på, kan bli upp till 1,4 m hög så småningom



Månadsskiftet juni/juli


Augusti månad, denna torra sommar skuggar de stora bladen jorden som inte torkar ut lika fort som omgivningen men när regnet kommer fungerar det också tvärtom, som ett stort paraply. För att under en säsong klara av att växa så mycket måste kejsarinnan vattnas och ges extra näring. Förutom vårgödslingen har jag gett lite extra snabbverkande kvävegödsling i form av hönsgödsel.


1 september och man kan se på en del blad att den brännande solen hela sommaren har gett en del bladskador. Ännu har inte damen nått sin fulla storlek, kanske dröjer det ännu några år.


8 kommentarer:

  1. Jag faller pladask för din kejsarinna! Vilken hosta! Henne vill jag ha! Upp på inköpslistan. Hoppas den finns hos någon av våra nära plantskolor till nästa säsong!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla!

    Jeg visste ikke dette om dette, for jeg trodde at keiseren var en mann ;)
    Det er en vakker hosta, og jeg skal flytte min til neste år så den synes bedre.

    God helg!

    Klem

    SvaraRadera
  3. Både store og små hostaer passer rigtig godt ind i dit havemiljø. Vi har også kejserinden og nyder at følge udviklingen af de flotte blade.

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla

    Vilken skillnad från din Empress Wu till min - sniglarna har verkligen hittat en favoritt här.
    Imponerande att se henne på dina bilder!

    Ha en fantastisk helg
    Imponerande att se henne på dina bilder!

    SvaraRadera
  5. Kul att se kejsarinnan i din skogsmiljö. Hon kommer verkligen till sin rätt. Här funkar bara hosta i kruka för de är verkligen sniglarnas favoriter. Bara trädgårdsorkidé är smaskigare.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Kejserinden er smuk, mem det er de små museører nu også. Hostaerne passer perfekt til din have - til de øvrige planter, til sten og til mos

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  7. En mäktig kejsarinna som lär bli ännu mäktigare om några år. Här samlas det också på olika sorter av Hosta både smått och stort. Måste vara en av de bästa bladväxter som finns.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  8. Kejsarinnan står kvar på min önskelista. Hade beställt när vi gjorde en sambeställning till Fransen men tyvärr var den slut. Men som sagt det tar några år. Jag har en Sum and Substance som det tog 3-4 år för att verkligen visa vad den går för :) Jag är svag för bladväxter och Hostor med stora blad :)

    Vet inte säkert varför bloggrollen inte uppdateras hos dig. Men jag gissar att den ligger som en widget och att antagligen ip-adressen för min blogg pekar mot den gamla. Bloggen har samma namn men eftersom det är en annan server nu så har den ett annat ip-nummer. Jag vet inte om det krävs att prenumerationen i widgeten hos dig ändras... Tyvärr kan jag inte påverka det.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera