söndag 1 januari 2017

En dam ur släktet Rosa vid namn `Flammentanz´

Mina kunskaper om rosor lika med noll, trots det växer två! företrädare av detta eminenta släkte i trädgården sedan drygt 10 år tillbaka. En av dem är `Flammentanz´ vanligare än Volvo i Sverige. Vad jag minns så köptes den av två skäl, frisk och härdig.

I somras såg den förfärlig ut med kala grenar och en minimal blomning högst uppe, jag vet att det beror på min egen bristande omvårdnad. Jag har bara klippt och putsat bort döda grenar och jag har en svag aning om att rosor måste förnyas. Jag bestämde att ta bort den men nu har jag ångrat mig.

Den växer på en stabil portal som har ett estetiskt värde därför att den ger höjd till den annars ganska platta marken just här. Såhär såg det ut år 2015.



På andra sidan portalen växer en vacker pipranka Aristolochia macrophylla.


Sommaren 2016 såg den så anskrämlig ut med långa kala grenar och med ett fåtal blommor högst uppe där den möter piprankan, då bestämde jag mig för att gräva upp den nästa vår.

 
 Jag vet att det finns många roskännare som läser här och kanske kan hjälpa mig att ge rosen en ny chans och därför behöver jag lite goda råd om det inte är för sent förstås.

Kan jag klippa ner den helt och hoppas på en ny och frodig tillväxt? När skall jag i så fall ta till sekatören?  Utebliven blomning under några år gör inget utan jag vill ha en frodig och tät ros som matchar piprankan på andra sidan.
 

9 kommentarer:

  1. Hej Gunilla!

    Jeg hadde Flammentanz der jeg bodde før, og den vokste noe helt utrolig. Den er jo en klatrerose, og de skal en jo helst la få vokse i fred. Men jeg hadde klippet den helt ned til 10 cm, og latt den komme opp på ny. Du får helt sikkert flere gode råd om dette!
    Klem!

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla, jeg er enig med Marit i, at den skal klippes helt ned. Den passer ellers fint på sin portal.

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla!
    Så vackra bilder från din trädgård. Har inga goda råd, men skulle göra ett försök att ha den kvar. Lycka till!
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla

    Det finns nog hur många meningar som helst om hur man beskär rosor.
    Men där är rätt så stor enighet om på vilken tid du inte ska göra det - nu! Det sägs att såren inte tål frost, men jag tänker uttorkning kan vara den egentliga risken.

    Så ja, helt ner, en 10-15cm och en gång i maj, eller när det är lämpligt över sommarn eller den tidiga höst:)

    God fortsättning

    SvaraRadera
  5. Jag skulle nog skära ner den till ca en halvmeter och samtidigt ta bort väldigt gamla grenar helt ner till marknivå. Men inte nu utan just när björkarna har fått små musöron. Om rosen står så att den riskerar att få gröna skott upptill innan dess så beskär du lite tidigare. Mylla gärna ner kaffesump kring rötterna när den börjar växa, det gillar rosor.
    Lycka till!
    God fortsättning!/Laila

    SvaraRadera
  6. Rosor brukar jag skära ner på våren som Laila säger. Jag hade nog prövat beskärning och gödsling innan jag hade flyttat den.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  7. Det er så flott med portaler og roser som vokser i høyden. Du kan godt beskjære den i mai. Fjern alle svake, og døde skudd. Roser og klematis er de planter som tåler å få jord godt opp over stilker/greiner. Pøs på med god jord/kukompost til våren. Roser skal ikke gjødsles etter juni.
    Jeg sliter med å få til roser pga av soppen sortflekk.
    'Flammentanz' har vi også. Synes den er flott selv om den er mer vanlig enn Volvo.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  8. Tusen tack skall ni för svaren! Jag klipper ner rosen i maj så får vi se hur det går. Och gödsel skall den få förstås.

    /Gunilla

    SvaraRadera
  9. Hej Gunilla
    Ja jeg ville også klippe den helt ned, jeg tror på, at den kommer igen, men om jeg tør gøre det nu, er en anden sag, jeg ville vente til slut marts eller april.
    Held og lykke med den, den er jo flot der hvor den vokser.

    SvaraRadera