tisdag 24 januari 2017

Vinterbilder

I går var vädret nästan vårlikt, flera plusgrader med strålande sol och jag hörde för första gången i år en vårkonsert av en mes som lockade så hoppfullt. Men natten blev kall och dagen idag är kylig, termometern orkar inte över nollan men en blek sol lyste över oss. Det är trots allt bara januari och mycket kyla återstår. Lite vinterbilder kommer här, snön är nästan borta men isen håller sig kvar.

Framsidan av trädgården är frusen, solen når ännu inte hit över hustaket. Thuja occidentalis `Rheingold´ lyser upp den något mörka framsidan.


Mossan lyser grönt på alla stenar under vintern


Calluna vulgaris `Seestern´ höstljungen tål att tittas på under alla årstider...


...liksom Rhododendron


Mera ljungplanteringar



Övre delen av trädgården där jag planterat många städsegröna växter



Större delen av trädgården har kullerstensgångar som inte låter sig rubbas av hård tjäle


Jag kommer fortfarande ihåg när jag planterade dessa två Rhododendron, det är R. `Koichiro Wada´samt R. `Yaku angel´ då var det två små buskar knappt två dm höga som såg ut att ha hur mycket utrymme som helst att växa i, nu täcker de hela ytan.


R. `Horizon Monarch´ och Taxus baccata `David´ 


R. insigne, R. `Princess Anne´samt R. `Kokardia´ 


En annan del av trädgården där en del växter börjar bli för stora


Miscanthus x giganteus har tappat sina blad för vinden men själva stammarna står stadigt kvar tills jag klipper ner dem strax innan de börjar grönska på våren.


8 kommentarer:

  1. Hej Gunilla!

    Vakre vinterbilder! For en gangs skyld viser du noen planter som jeg også har :)
    Jeg har R. 'Koichiro Wada' og Taxus baccata 'David'. Det er lett å glemme bort hvor store de blir med tiden, ja.

    Klem

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla
    Man glömmer ofta hur små plantorna var i början, ja!
    Jag hörde en gång en professor som sade att inget växte om där inte var minst 9 timmars dagsljus - mossan tror jag inte har hört hans prat.

    Det ser gott ut på hagtorpet!

    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
  3. Det er flotte billeder fra din vinterhave. Men din have er nu skøn på alle årstider!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  4. Hei Gunilla!
    Vakker vinterhage du har.
    God kveld! klem Anne

    SvaraRadera
  5. Tack för rundturen med allt vackert. Jag måste säga att mossan på stenarna också kommer till sin rätt vid den här tiden och framåt, nästan självlysande som de är och kullerstenarna älskar jag förstås.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Hej Gunilla!
    Det ser härligt ut med all mossa, och växter,grönt och fint. Lätt gjort att plantera för nära. Skulle gärna sätta mig ner en stund på din fina bänk, och njuta av din trädgård.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  7. Du verkar ha det jättefint i trädgården just nu. Och även om det är vinter fortfarande, så får man en känsla av att våren är på gång!
    Fick hem boken Odla Ljung för några dagar sen och har lusläst den. Tyvärr gjorde det att jag fick lite "kalla fötter" när det gäller odling här på Gotland. Trots det ska jag göra ett försök - när jag väl hittat en bra plats. där jag tänkt mig odlingen, i behövande stekande sol, där passar jordtypen inte - och det var inte bara att byta all jord. Det skulle inte räcka. Jag måste upp med rabatten från befintlig omgivning, alltså kanske det blir i murrabatten på baksidan, även om den kanske inte får lika mycket med sol: Ja, ja - jag ger mig inte!
    Jag tror att det är en just en Thuja `Rheingold´ som har dött för mig. Den hade jag med mig i en tunna när vi flyttade hit och den har varit otroligt fin, men som sagt - nu är den död tyvärr!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bravo Susie att du inte ger upp, det mesta går att lösa. Mina ljungplanteringar står inte i gassande sol heller men det verkar fungera ändå. Det finns otroligt vackra planteringar i boken som illustrerar barrväxter och ljung i skön harmoni.

      Radera