fredag 24 maj 2019

Översiktsbilder från trädgården idag

Jag tar så mycket närbilder på växter för att det är intressant att se dem genom kamerans öga men nu bryter jag min vana eller ovana så här kommer lite översiktsbilder från framsidan av trädgården. Vi fick 18 mm regn häromdagen och nu regnar det igen - jag klagar inte över regnet.

En av ingångarna till trädgården


Alla gångar här på framsidan är lagda med kullersten, högre upp i trädgården har jag använt mig av täckbark, bra material för gångar och trevligt att gå på.









Här finns ett litet outnyttjat område till vänster i bild. Jag är i stort behov av flera surjordsrabatter och tänkte göra en sådan plantering här vid kanten som får gå ihop med den övriga delen. I fjol gick inte att gräva alls på grund av torkan men nu borde det gå lättare.
Denna plats gränsar till elstängslet där vi bestämt att trädgården tar slut. Marken är full av sten förstås, det är alltid så här men det finns en utmaning till. Jag måste hindra grönskan och växtligheten att invadera utifrån och jag har inte kommit på någon bra lösning ännu. Där växer massor av besvärliga ogräs samt liljekonvaljer, vackra i naturen men i trädgården tar de över. Jag vill inte heller ha någon radad stenkant så jag får sätta mig ner och fundera ut en lösning.



28 kommentarer:

  1. Hej Gunilla!

    Det er jo så fint hos deg! Oversiktbildene er veldig fine. Godt at du kan få laget noen flere surjordsbed. Tenk at du endelig får noe regn! Her har vi fått 100 mm med regn i mai, så nå lengter jeg etter sol og varme :)

    Klem!

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla
    Rigtig fint med oversigtsbilleder, du har de flotteste stenstier. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have et surbundsbed mere, det bliver godt, og godt du har fået regn.
    Klem

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla

    Super bilder! Din trädgård är inte liten - hur stor är den egentligen?
    18mm var en bra början och det skulle bli mera ser jeg...
    Kanske det går at flytta på elstängslet, så utvidgningen blir lättare...

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karsten!

      Jag har aldrig mätt upp trädgården så det blir en gissning, något runt 2000 kvm som är uppodlat. Den är ju ganska kompakt på det sättet att det finns inga gräsmattor inuti själva trädgården utan allt består av gångar och planteringar.
      Har flyttat stängslet en gång..

      Radera
  4. Whenever I see your garden, Gunilla, I am stunned by the natural beauty of it all, but I can only begin to imagine the amount of work involved. I get exhausted just thinking about it!

    SvaraRadera
  5. Hei Gunilla, så nydelige steinganger du har fått til. Jeg synes du godt kan vise flere av dem, i tillegg til de nære, selvfølgelig. Ha en fin lørdag, hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  6. Ja lösningarna kommer ofta när man minst anar det :) Och ännu bättre de kommer ALLTID bara man har tålamod. Jag har funderat och delvis oroat mig för hur jag ska bära mig åt att få in torvhögarna längst in i det som ska bli lund. Häromdan när jag hämtade lite gödsel på ett ställe insåg jag... Det går ju att backa kärran ut på berget där och tippa neråt... Och plötsligt kändes allt lätt igen :)

    Du har en fantastisk trädgård och det hoppas jag du vet! Tittar på dina gångar nu och inspireras - lite bredare kullerstensgångar skulle fungera bra på vissa ställen.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  7. Hej Gunilla!
    Det ser så fint ut, och inte ett spår av allt ludd som du visade förut. Blir imponerad av stengångarna, tänk att ni vänt och vridit på varenda en för att få den till en jämn fin gång.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  8. Hello, what beautiful gardens. I love the cobblestone paths. Wonderful photos.
    Happy Saturday, enjoy your day and weekend.

    SvaraRadera
  9. Margareta Wiklund25 maj 2019 kl. 14:42

    Åååå, vad jag längtar att se din trädgård igen! Otroligt vackert! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta!

      Men såå roligt att höra av dig, du är alltid välkommen och det hoppas jag du vet, kram!

      Radera
  10. Det er spændende at se oversigtsbilleder fra din have. Der er så smukt i haven, og den har sin helt egen stil. Du skulle overveje at udgive en bog om haven.
    Jeg er imponeret over alle stenstierne. Kommer der meget ukrudt imellem stenene?

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  11. När jag ser översiktsbilderna av din trädgård förstår jag också vilket oerhört arbete du har lagt ner. Resultatet är så harmoniskt och naturligt vackert. Du har en fantastisk trädgård Gunilla.
    Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
  12. Tak for oversigtsbilleder. Hvor ser det godt og frodigt ud. Jeg er sikker på, at du lander en fin løsning på udvidelsen af bedet.

    SvaraRadera
  13. Hej, hej fru Hagtorpet!
    Fantastiska översiktsbilder! Så vackert!
    Drar mig till minnes att du anser dig vara "helt obegåvad" när det gäller kreativiteten i trädgården...?!...som betyder...?!
    Den här trädgården är skapad av någon/några med estetisk sinne utöver det "vanliga".
    Ha en fin vecka Gunilla!
    /Anja

    SvaraRadera
  14. Godt du fik 18 mm - endelig. Tænker det har givet lidt mentalt overskud også. I hvert fald har du lavet et helt fantastisk indlæg med alle disse billeder af din smukke have - i makro. Jeg er fuld af beundring over havens indretning, beplantning og ikke mindst jeres kreativitet med sten(!) i alle størrelser. Alting er så harmonisk og intet ukrudt får lov at forstyrre indtrykket af ro og skønhed.
    Jeg får lyst til at slå mig ned i din have og male billeder i nogle dage, ligesom jeg gør når jeg ser billeder fra japanske moshaver og lignende.

    Mange hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  15. Hei Gunilla!
    Dine oversiktsbilder er det veldig inspirerende. Det er jo det man ser når man kommer inn i hage. Liker heller ikke så godt stein som rammer inn hele bedet. Det minner fort om en tanngard. Å bruke stein er ikke lett, men du er en inspirator. Takk! Klem Anne

    SvaraRadera
  16. Vilka ljuvliga bilder, Gunilla! Din trädgård är verkligen till stor inspiration!

    Här har vi fått 40 mm regn så långt i maj, att jämföra med april som bara gav oss ynka 2 mm den sista dagen. Det är så skönt att slippa ha fokuset på att vattna och jag njuter av fulla dammar och vattentunnor. Måtte sommaren fortsätta i samma stil!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  17. Åhh, vilken underbar blogg och trädgård. Blev glad när jag hittade dig.
    Kram raina

    SvaraRadera
  18. Hej Gunilla!

    Fantastiskt roligt att se översiktsbilder från din trädgård. Jag har förstorat alla och insupit alla detaljer. Jag tycker det är så vackert med kullerstensgångarna. Har tyckt om kullersten sedan jag var barn, vet inte varför men det är något som fascinerar med med de mjuka runda stenarna. Vilket jobb ni har lagt ner på trädgården. Ska bli spännande att se vad du hittar på med det tomma området. Förstår att det inte är lätt att hålla ute den vilda naturen. Det verkar vara enormt mycket liljekonvaljer i år har jag sett. Vet inte om dom gynnades av förra sommaren för jag minns inte att jag sett så många som i år.

    Tack för en fin rundtur!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  19. Jättetrevligt med översiktsbilder. Jag njuter så av alla välsopade och fint lagda gångar.
    Säg till om du kommer på nåt sätt att hejda naturen att invadera från staketet. Jag kämpar också på flera fronter, men liljekonvaljerna har jag gett upp mot vid skogen. De går faktiskt igenom tjock tidningsbarriär och kryper över, vilket inte ens kirskål gör.
    Allt gott
    /Anette

    Om Anita, de fyra blomsterhaven skulle titta in igen vill jag säga att jag skrivit en lång kommentar, men sen försvann den eftersom wordpress vill ha särskild inloggning av mig via gmailkonto och jag inte kom ihåg koden.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  20. Vilken mysig trädgård och fina bilder. Ha en riktigt trevlig helg kram Nina

    SvaraRadera
  21. Such beautiful gardens, I enjoyed your photographs.
    Thank you.

    All the best Jan

    SvaraRadera
  22. Hi Gunilla, Thanks for taking me along on your visit to the garden. Your photos are excellent! Thank you for sharing. Wishing you a happy weekend ahead! John

    SvaraRadera
  23. The world of rhododendrons seems not to be simple, Gunilla. There are so many natural varieties in nature and then humans start to refine them too, it must be quite a study to know what you would like to plant for maximum effect. The flowers you show above are very attractive indeed and I am sure that the overall effect in your garden is stunning.

    SvaraRadera
  24. Så utrolig fint hos deg. Så mye vakre stener med mose!!! Jeg er også så glad i mose og det grønne !

    SvaraRadera
  25. Hei gunilla.
    Igjen bare imponert over hagen din!! Bare å nyte bildene :-)
    Flotte og inspirerende steinarbeider. Skulle gjerne sett hagen din live...
    Finns det noen mulighet for det?
    De beste hilsener /Eirin

    SvaraRadera
  26. Hej! Väldigt fina gångar! Vad är det du har emellan stenarna så att de ligger fast och inte rullar runt under fötterna när man går på dom? :) vi håller på att göra liknande stengångar och funderar just på detta... tacksam för svar!

    SvaraRadera