onsdag 13 mars 2013

Afrikas blå lilja

En av våra mest älskade krukväxter i trädgården är nog Agapanthus - Afrikas blå lilja, även kallad kärleksblomma.

Den är oerhört lättskött och tacksam men kräver en frostfri vinterförvaring med sitt ursprung i Sydafrika.

Mina knölar köpte jag på någon trädgårdsmässa för många år sedan och har planterat om den endast en gång. Där fick jag ta till kniven för att få isär rötterna men den verkar inte farit illa av det. Bästa tid för delning är våren.

Under vintern ställer jag in krukorna i ett litet förråd under taknocken som håller ungefär 5 - 10 plusgrader och vattnar mycket sparsamt några gånger. Ljusinsläppet är minimalt från ett litet fönster.Näring behöver den endast under växtsäsongen.

Brukar alltid vara sent ute med att ta ut krukorna så blomningen har därför kommit i gång sent på säsongen. I år tog jag ut dem ur förrådet för någon vecka sedan och ställde dem i rumsvärme i grovköket och omgående satte de fart.

Nu hoppas jag på en tidigare blomning i år.



2 kommentarer:

  1. Afrikas blå lilja har jag inte, men någon gång blir det kanske. Tycker de är underbart vackra!

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla!
    Roligt att se att det är en ny blogg startad! Spännande att följa med på din resa här.

    Hade Afrikas blå lilja men vit, så vacker men tyvärr glömdes den ute i höstas. Eller i vinterantågandet glömdes mycket ute. Jag hann inte alls med och nu får man betala för det....

    SvaraRadera