torsdag 14 mars 2013

Dags för entré Våren!

Bistert värre, - 17 grader i morse. Jag har roat mig med att skriva 10 - årsdagbok med små noteringar om väder och vind, flyttfåglarnas ankomst och lite grann vad som händer i trädgården.

Inte ovanligt med kölddippar även i mars men såhär kallt har jag inte noterat förut. Ormvråken brukar anlända som först av alla vid denhär tiden och 2007 anlände både staren och bofinken den 13 mars. Första humlan surrade denna dag år 2007.

Här lite vårfägring från tidigare år.


Hepatica nobilis behöver ingen närmare presentation. Här i naturen omkring oss växer den vilt och jag håller fingrarna borta med ett undantag, när jag hittade den röda blåsippan som jag flyttade till trädgården.
De som varit i vägen när vi grävt oss fram i naturen har jag tagit tillvara och planterat ut igen. Förlåter mig själv för det tilltaget.






Crocus vernus `Pickwick´ tillhör mina favoriter bland de tidigt blommande krokusarna. Den är relativt storblommig med vacker ådring på blombladen.

Troget återkommande varje år till glädje för insekterna som inte har så mycket att välja på vid den tiden.






Adonis vernalis - våradonis är precis så vacker som på bilden där den lyser i vårrabatten. Tidigt ute utan större konkurrens är den ett verkligt blickfång. Lättodlad och med vackert dilligt bladverk glädjer den sin ägare under en relativt lång blomningstid.

Här växer den i en solig rabatt. 







Hepatica nobilis - en röd variant som jag hittade i skogsdungen här och flyttade till trädgården.

Inte bara vi människor som skapar avvikande växtplantor utan det sker ständigt i naturen också och här var jag klåfingrig på ett otillåtet sätt.








Adonis amurensis - `Beni Nadeshiko´ en av många namnsorter av den vackra guldadonisen. Ännu tidigare blomning än våradonisen. Solig och väldränerad rabatt är att föredra och så fort marken är tinad och solen ligger på kommer den med en rasande fart upp ur jorden.
Ny för i år är namnsorten `Sandanzaki´ lite mera spektakulär i sin blomning.



Eranthis hyemalis `Flore pleno´ den efterlängtade vintergäcken som inte bör saknas i någon trädgård. Denhär namnsorten med fyllda blommor är särskilt vacker - fröar av sig om än inte lika mycket som den enkla formen. Tyvärr gjorde jag misstaget att rensa bort de små fröplantorna i början i tron att det var ogräs.

1 kommentar:

  1. Så många vackra vårväxter du har.
    Röd Blåsippa önskar jag men den är så dyr att köpa men någon gång kanske :=)

    Ja, usch så kallt det är. Här är det ner till -25º nattetid och dagtid är det mellan -10º--15º. Ingen snösmältning på gång med andra ord.
    Men visst ska vi vänta på våren för den kommer.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera